Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Combat Krav Maga

Combat krav maga on oma järjestelmämme. Päätettyämme lopettaa commando krav magan opettamisen ja ohjaamisen tammikuussa 2017, keskityimme oman järjestelmän kehittämiseen. Ajatus omasta järjestelmästä oli ollut mielessä jo pidempään. Halusimme käyttää tehokkaaksi todettua commando krav magaa pohjana, mutta viedä kehitystä eteenpäin enemmän Suomeen sopivaksi. Tästä johtuen esimerkiksi asetekniikoiden määrää vähennettiin. Suomessa on todennäköisempää saada kadulla puukosta tai nyrkistä kuin joutua esimerkiksi aseuhkan kohteeksi. Näin ollen esimerkiksi lyöntitilanteiden hallintaa, vapautumisia ja maassa selviämistä päätettiin painottaa enemmän. Tärkeimpäänä ajatuksena oli kehittää Suomeen sopiva järjestelmä, joka on helppo ja nopea oppia. Fyysinen harjoittelu haluttiin pitää myös osana uutta konseptia. Lyöntien hallintaa parannettiin perinteisen krav magan tekniikoilla. Mukaan otettiin myös itse kehittelemiämme kombinaatioita.  Combat krav magan harjoituksiin kuuluu aina noin puolesta tunnista tuntiin oleva fyysinen kunto-osa. Samoin tasokokeissa pidetään erillinen fyysinen testi. Tasojärjestelmä haluttiin pitää mukana toiminnassa. Tästä oli hyviä kokemuksia jo commando krav magan ajoilta. Tasot auttavat selkeyttämään opetusta, sekä motivoivat harjoittelussa. Käytämme seitsemän portaista tasojärjestelmää:

  • Taso 1: Kaiken perusta. Liikkuminen, asennot ja kaatumiset. Perusteet lyöntien hallintaan, vapautumisiin, veitsitekniikoihin ja maassa selviytymiseen. Peruslyönnit ja potkut sekä näiden tehokas käyttäminen. 
  • Taso 2: Syvennetään osaamista kaikilla osa-alueilla. Monipuolisempia vapautumisia. Vaativampia lyöntejä, potkuja, torjuntoja ja yhdistelmiä. Veitsen poistot veitsihyökkäyksissä. Aseuhkat ja tominta uhkatilanteissa. 
  • Taso 3: Tekninen taso. Eniten uusia tekniikoita. Vaativat erikoistekniikat kaikille osa-alueille. Tason 3 suorittaneet pystyvät toimimaan tehokkaasti missä tahansa uhka-tai väkivaltatilanteessa. 
  • Taso 4Lisää realismia ja kovuutta harjoituksiin. Tekniikoiden soveltamista uusiin tilanteisiin entistä laajemmin. Veitsi-ja kaatumistekniikoiden erikoistestit. Hyppyukemi 80 cm korkean esteen ylitse. 
  • Taso 5: Paineen ja stressin sieto. Puolustautuminen useita hyökkääjiä vastaan. Asetekniikat airsoft-aseilla. Kaatumiset betonilla. Puolustautuminen veitsellä veistä vastaan. Kuristukset ja hallintaotteet sekä niistä vapautumiset.
  • Taso 6: Hallintaotteiden käyttäminen osana itsepuolustusta missä tahansa tilanteessa. Kolmannen osapuolen suojelu. Pitkäpiippuiset aseet. Selviytyminen uusista uhkista väsyneenä kovan paineen alla. 
  • Taso 7: Ylin taso. Kyky soveltaa kaikkia tasojen 1-7 tekniikoita missä tahansa tilanteessa. Oman itsensä voittaminen. Fyysisten rajojensa rikkominen. Loppukoe 24 tunnin mittainen yhdistetty fyysinen ja painetesti.